Ondernemers aan het woord - Retail
-
Toegankelijke stad
'Je komt hier met veel ondernemers in contact, iedereen staat voor je open. Daarnaast kun je een goede band opbouwen met een publiek dat erg loyaal is en veelvuldig terugkeert.'
-
Wauwfactor
'Zutphen heeft echt die wauwfactor. Dat komt door de bijzondere mix van de historie, ambacht en grootwinkelbedrijf. Een compacte stad waar zoveel verschillende doelgroepen wonen, werken, shoppen en boodschappen doen, is uniek.
Onze familie is al drie generaties franchisenemer van HEMA Zutphen. Als derde generatie voel ik een ontzettend sterke positieve ontwikkeling. Zo is er de de afgelopen jaren veel aandacht besteed aan de uitstraling van de binnenstad, met subtiele gevelre- clame die recht doet aan het karakter van de stad. En het is een groot plezier om in een netwerk van jonge ondernemers te zitten, daar haal ik elke dag weer energie uit!'
Suzanne Lodewijks / HEMA Zutphen -
Kwaliteitswinkels zorgen voor groei
'Ik zie in onze straat de kwaliteit toenemen. Daar hebben we samen hard aan gewerkt. Dat bijvoorbeeld RITUALS zich hier vestigt, is een bevestiging dat we goed bezig zijn met z’n allen.'
Felice Macrander / MacYoung -
Hier worden nieuwe
vriendschappen gemaakt
'Je merkt dat de interesse in unieke zaken groeit. In de winkel komen heel verschillende karakters, die lekker met elkaar in gesprek gaan. Ik heb daardoor zelfs nieuwe vrienden gemaakt!'
Bobby Huisman / Walk-In -
Maak het verschil
'Speciaalzaken maken het verschil. Daar is hier absoluut nog ruimte voor. Het publiek dat in deze stad komt, heeft geld en wil dat graag uitgeven. Wat Zutphen bijzonder maakt, zijn de speciaalzaken zoals die van ons, waar met passie wordt gewerkt. Daar staan ook vaak de ondernemers zelf nog in de zaak, waardoor er direct contact is met de klant.
De samenwerking tussen gemeente, ondernemers, Binnenstadsmanagement en Zutphen Promotie heeft ervoor gezorgd dat we ons echt goed profileren. We staan er goed voor, hebben veel potentieel. Daar kunnen zeker nog sterke, creatieve en ondernemende geesten bij!' -
De binnenstadsmanager
staat voor je klaar
'Als ondernemer heb je veel aan je hoofd. Als je een uitdaging of vraag hebt, sta je niet alleen en ben je snel uit de brand. Zo helpen we elkaar hier verder.'
Gérardine Korteweg Maris / De koning van Zweden -
Samen sterk
'In de afgelopen jaren is de houding van ondernemers echt veranderd. Je hebt elkaar nodig om het beste uit je onderneming te halen, dus zoek je elkaar op. Ook al voer je deels hetzelfde assortiment, je kunt beter naar elkaar verwijzen dan elkaar nawijzen. Uiteenlopende stakeholders werken hier echt samen om de stad aantrekkelijk, schoon en veilig te maken en te houden.
Wat deze binnenstad anders maakt dan alle andere? Hier is echt nog oog en aandacht voor elkaar, dat merk je bijvoorbeeld aan het feit dat mensen elkaar hier nog groeten. Daarom onderneem ik graag in Zutphen.'
Martijn Droog / Noten & Zo -
Aandacht
'Wij ondernemen met veel plezier in de Laarstaat. We betalen een aantrekkelijke huur en het aantal bezoekers in deze straat groeit. Mensen die naar onze winkel komen, hebben echt aandacht voor wat we doen.
Ook komen er steeds meer leuke winkels bij in de binnenstad en dat versterkt elkaar. Mensen komen speciaal naar ons toe voor de ontwerpen die we maken en de bijzondere merken die we voeren en maken daar een compleet dagje Zutphen van.'
Esther Maria van Deijzen & Tjirsten Croese / R A D I J S | conceptstore -
De kracht van een goed evenement
'Ik merk het echt aan de omzet wanneer er een evenement is. Dan komen er zoveel verschillende mensen in de winkel, die later weer terugkomen.'
Bert Nuesink / Pure Taste
Ondernemers aan het woord - Horeca
-
Reuring in de stad,
geld in het laatje
'Doordat we met de neuzen dezelfde kant op staan, worden er veel evenementen georganiseerd en gepromoot. De centrale rol die Zutphen Promotie daarin speelt, maakt ons als geheel sterker.'
Arie Fluit / Grand Café Pierrot -
Warm welkom
'Zutphen heeft een sterke binnen- stad, doordat ze kijken naar mogelijkheden. De Binnenstadsmanager is hierbij de onmisbare schakel. Hier past mijn horecabedrijf naadloos in de sterke winkelstraat.'
Joris Visser / Vlaams Friteshuis Loket 13 -
Groei toerisme
'Voor deze kleine compacte stad is de groei van het aantal bezoekers erg belangrijk. Dankzij sterke collectieve promotie is er een sterke stijging van het aantal en de kwaliteit van de bezoekers.'